søndag den 6. november 2011

Mødeaktivitet, Helle Thorning og Spa

I uge 41 var jeg til nogle ret interessante møder med arbejdet. Tirsdag var jeg til arbejdsgruppemøde i Rådet med en sag, som bliver ret vigtig under det danske formandskab. I pausen i dette møde var jeg så med til et andet møde i Kommissionen, så det er lige med at holde styr på hvad det handler om, når man går frem og tilbage mellem mødet. Onsdag var jeg til en workshop i Regionsudvalget, som er en anden stor institution i EU. Endelig var jeg fredag til konferencen World Standards Day, der som navnet antyder handlede om standardisering. Det var spændende at følge den ”politiske” del af konferencen, hvor de blandt andet snakkede om et lovgivningsforslag, som Danmark skal hjælpe gennem EU-systemet under formandskabet. Resten af præsentationerne var imidlertid virkelig tekniske, så det gik en smule henover hovedet på mig. Til gengæld var der virkelig god frokost – inkl. dessertbuffet (!) – så jeg havde ikke noget at klage over.


Der skete også andre ting på arbejdet i den uge. Torsdag var vi til stresskursus med én af Danmarks førende stresseksperter; det var udmærket. Det handlede mest om at kende symptomerne på stress og ikke mindst at være opmærksom på at håndtere andres stress. Der var også et lille rykind af kendisser på Repræsentationen. Onsdag var der foredrag med Dan Jørgensen, som sidder i Europa-Parlamentet for Socialdemokraterne. Han var veloplagt og havde nogle meget fine historier at fortælle. Det var et fint arrangement, som jeg havde hjulpet med at ordne gæstelisten nu. Torsdag fik vi så besøg af den nye statsminister Helle Thorning-Schmidt, som var på visit i EU og havde besluttet at lægge vejen forbi Repræsentationen. Hun holdt en lille tale, og det var fedt at se hende i levende live. Det man hører hernede er, at hun klarer det godt og er en god repræsentant for Danmark. DR Søndag lavede et fint indslag om hendes besøg i Bruxelles, hvor man også ser hendes besøg på Repræsentation. Det kan ses her: http://www.dr.dk/dr1/soendag#/20621/05:53


Torsdag var jeg med min medpraktikant Charlotte til "praktikant-mingle" hos den svenske landbrugsforening, fordi vi havde mødt deres praktikant til et arrangement for nogle uger siden. Der var omkring 20 praktikanter, som primært havde med erhverv og landbrug at gøre. Vi snakkede med en gruppe svenskere og østrigere, som vi senere var ude og drikke en torsdagsøl med på Place Lux.
I weekenden var jeg til fest med min roomie Tone hos Camilla, som hun nåede at arbejde sammen med i nogle uger på Repræsentationen. Det var et meget internationalt EU-crowd med en masse spændende mennesker. Senere var vi til 80’er-fest med en masse praktikanter i ét af ”danskerhusene”, som ikke ligger så langt fra vores lejlighed.
Om søndagen var jeg i Spa sammen med James, som jeg har mødt hernede. Byen ligger i Ardennerne små to timers kørsel øst for Bruxelles og er kendt for to ting: i) kildevandsmærket Spa, som bliver tappet lige uden for byen og ii) byens varme kilder har i århundreder været besøgt af konger, zarer mv. og byen har af samme grund lagt navn til det engelske ord for kursted.


Byen er ikke særlig stor, men meget køn. Vi gik lidt rundt og spiste frokost på et brasserie i en park, hvor der af en eller anden grund var en virkelig sød kat, som hang ud (og utvivlsomt levede af mad fra turister).


Bagefter tog vi en ’elevator’ op ad bjergsiden til Thèrmes de Spa, som er det nyeste og primære kursted i byen. Det var virkelig flot med masser af bassiner, boblebade og brusere inden- og udendørs samt sauna, dampbad mv. Oh, wellness! 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar