søndag den 11. september 2011

Ugen der gik

Ugen startede med et kick-off, hvor hele Repræsentationen (fremover blot kaldet Reppen) var samlet på et hotel i området for at se frem mod det danske formandskab for EU, som starter den 1. januar 2012. Det var fedt at være til mødet og føle sig som en del af holdet – og mødet blev da også afsluttet med et gruppebillede, som blev taget i Parc Léopold, som ligger omme bag ved EU-Parlamentet. Mandag var også dagen, hvor jeg skrev min første indberetning, som basalt set er et mødereferat, der (efter sparring med den pågældende sagsbehandler) sendes hjem til de relevante personer i de danske ministerier. Det var fredagens møde om en lånegarantiordning for europæiske virksomheder, som jeg skulle rapportere fra, og fokus ligger normalt på de forskellige landes syn på sagen og det videre (for)handlingsforløb. Meget af mit arbejde i det kommende år bliver netop at skrive sådanne indberetninger.

Tirsdag var jeg til to forskellige møder; først i en arbejdsgruppe under Rådet (faktisk den samme, hvor jeg var til møde i fredags), hvor mødet handlede om ressourceeffektivitet og konkurrenceevne. Her var jeg sammen med én af ”mine” attachéer/sagsbehandlere Signe, og desuden var der én fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, som var fløjet ind fra København for at dække mødet. Jeg gik midt i det møde for at dække et seminar i EU-Parlamentet, hvor en svensk delegation skulle fortælle om landets erfaringer med en særlig form for udlicitering af offentlige serviceopgaver. Til det møde kom jeg alene, hvilket var sjovt og udfordrende at prøve. Der var frokost inkluderet, og jeg fik networket med nogle forskellige mennesker på bedste EU-manér. Det var et fint møde, og jeg skulle efterfølgende melde direkte tilbage til en embedsmand i Danmark, som jeg dækkede mødet for. Det er fedt at få overladt noget ansvar så hurtigt. Om aftenen var der fodboldlandskamp, som vi var nede at se på stedet Fat Boy’s, som ligger side om side med mange andre barer på Place de Luxembourg, også bare kaldet Place Lux.

Resten af ugen gik med en masse andet nyt og spændende arbejde, og jeg er så småt ved at bygge en rutine op. Jeg har fået lavet en oversigt over alle praktikanter på Reppen med billeder, navne og numre, som jeg tror at vi alle kan få god gavn af - især her i starten. Derudover har jeg brugt tid på at læse op på nogle af mine arbejdsområder osv. Den anden dag var jeg også nede og brevstemme til valget, selvom det har været lidt spøjst at følge valgkampen herfra og forsøge at tage endelig stilling. Der er et stort valgarrangement for alle danskere i Bruxelles på torsdag, så det bliver en sjov og spændende aften på flere måder.

Torsdag og fredag blev det også til nogle velfortjente fyraftensøl nede på Place Lux. Lørdag var det fantastisk vejr; masser af sol og i nærheden af 30 grader. Vi var nede i Parc Léopold og sidde ved søen, og det var skønt med noget sensommer.


I dag var vi til velkomstreception hos Jeppe Tranholm-Mikkelsen, som er den Faste Repræsentant (~ ambassadør), dvs. øverste chef for Reppen - det er ham I kan se i den video, som jeg tidligere har linket til. Han bor i et ret så misundelsesværdigt palæ-lignende hus i ambassadekvarteret i det sydlige Bruxelles. Det ligger lige op ad Bois de la Cambre, hvor blandt andet Anders Fogh efter sigende løber morgentur.





















Nogenlunde sådan gik min første hele arbejdsuge i Bruxelles. 
Meget er lært; meget mere er på vej. Det bli’r fedt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar