søndag den 25. september 2011

Denne uge: COREPER, Eurocrats mv.

Mandag morgen kom jeg hjem fra lufthavnen, satte kufferten i lejligheden, skiftede til arbejdstøj og nåede hen på Repræsentationen i tide til at gå til møde i Rådsbygningen kl. 10. Med meget lidt søvn så det ud til at blive en lang dag, så det var lidt held i uheld, at hele EU-kvarteret mandag eftermiddag blev ramt af strømafbrydelse ved 14-tiden. Man blev for alvor mindet om hvor IT-afhængigt informationssamfundet er, for lige pludselig kunne man nærmest ingenting lave. Jeg var der i et par timer, før vi besluttede os for at gå lidt tidligere hjem end normalt. Hjemme i lejligheden var strømmen også væk, men den kom igen ved 18-tiden.

Onsdag var jeg til et rådsarbejdsgruppemøde om standardisering, som er et lidt tungt men meget spændende emne. Min sagsbehandler Katrine og jeg var dog nødt til at gå undervejs, fordi vi skulle til møde i COREPER. COREPER er, som nævnt i et tidligere indlæg, det øverste niveau af embedsmænd i EU, hvor de faste repræsentanter for landene mødes inden der er ministerrådsmøder. I COREPER får de forhandlet langt de fleste sager på plads, sådan at ministrene kun skal tage sig af de vigtigste og mest ”kontroversielle” sager. Det var rigtig spændende at være med til, og man kunne godt mærke at det var på et højere niveau i den forstand, at der er mere fokus på overordnede linjer frem for tekniske detaljer. Efter COREPER-mødet var jeg oppe på det danske kontor/arbejdsværelse i Rådsbygningen, hvor jeg fik skrevet et udkast til referat for COREPER-mødet. Bagefter var vi til frokost i Rådsbygningens kantine, inden vi vendte tilbage til eftermiddagssessionen af arbejdsgruppemødet.


Om aftenen var jeg nede og melde mig ind i World Class Fitness, for det bliver vist nødvendigt at holde styr på formen vægten i det kommende år. Det er et fint center og jeg overvejer, om jeg også skal betale for at kunne svømme i deres lille pool.

Torsdag var jeg til min første omgang franskundervisning, som er blevet arrangeret for de af praktikanterne, som har lyst. Jeg skal gå på holdet for øvede torsdag morgen fra kl. 8-9, foreløbig indtil jul, for vi skal lige finde ud af, om der bliver tid og overskud til det under formandskabet. Vi har en rigtig dygtig lærer, og jeg glæder mig til at få genaktiveret mine franskkundskaber. Om eftermiddagen var jeg til møde på endnu et nyt emne. Det handlede om patentbeskyttelse og –håndhævelse; nærmere bestemt skal EU bedre kunne overvåge omfanget af grænseoverskridende organiseret kriminalitet i form af forfalskninger og piratkopiering. I dag var særligt spændende, fordi jeg kom med ”bag kulissen” i forberedelsen af det arbejdsgruppemøde, som skulle holdes om eftermiddagen. Først mødtes jeg og min sagsbehandler Signe med to eksperter fra Danmark, som var kommet ned for at dække mødet. Dernæst var vi til en uformel triofrokost med Polen og Cypern, som er de to lande, som Danmark deler et såkaldt trioformandskab med. Det betyder egentlig bare, at tre lande hvis formandskab ligger i forlængelse af hinanden planlægger og koordinerer med hinanden. På denne frokost blev dagens møde og det videre forløb diskuteret. Derefter skulle vi så til formøde med Kommissionen og Rådssekretariatet, hvor man igen diskuterede indhold og fremgangsmåde for  det pågældende arbejdsgruppemødet. Endelig var vi til selve mødet, hvor der var blevet fremlagt en kompromistekst, som landene skulle tage stilling til. Én ting var at selve emnet er ret spændende, men det var også virkelig interessant at følge med i al den planlægning og koordination som foregår i systemet og som sikrer, at sagerne skrider fremad som de skal.
Efter mødet mødtes jeg med min roomie Tone og Linea, som også er praktikant på Reppen. Vi var først ude og få noget at spise, og derefter fik vi en øl på danskerbaren Grapevine på Place Lux. 


Kl. 19 skulle vi til et ”Eurocrat”-event, dvs. at vi var blevet inviteret til indvielse af nogle nye kontorlokaler, hvilket var arrangeret af et socialt netværk for ”EU professionals”. Det var et virkelig fint sted, og hvad bedre var bød de på gratis champagne og pindemadder, så vi følte os meget fancy :) Vi var der i nogle timer, hvorefter vi vendte tilbage til Place Lux, hvor der var stadig var godt gang i den. Her fik vi lidt mere at drikke og snakkede med nogle andre danske stagiaires inden vi tog hjemad.


Fredag var jeg ikke helt på toppen, men det gik nu fint alligevel. Jeg var igen til COREPER-møde inden næste uges ministerrådsmøde. Denne gang var der dog ikke så stor diskussionslyst, så jeg var der i max. 10 minutter. Resten af dagen fik jeg nået en masse forskellige ting, så jeg kunne holde weekend med god samvittighed. Om aftenen var vi hjemme hos nogle andre praktikanter, hvor vi lavede – og spiste! – vores egen sushi. Det var virkelig lækkert og sjovt at prøve. Vi sad og snakkede over nogle flasker vin til ud på natten, inden vi gik turen hjem.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar